Tuesday, April 8, 2014

Another Career Change

This was the hardest decision I ever made in my career life! 

Selalunya kalau gua nak job hopping, memang tak pikir panjang dah..gua terus resign and decline terus sume counter offer (if any). Gua resign last week guna email memandangkan gua dekat site, hence the email.
Cepat-cepat bos gua call tanya ape kes. Gua sembang panjang dengan dia dalam phone. Keesokan harinya dia call lagi suh gua call HR nak discuss promotion gua and salary increment. Aduh! ni very tempting. Gua suka company ni sebab environment dia treat the staff like a family, pulak tu dapat bos yang cool. Kalu sembang-sembang ngan dia rasa cam sembang ngan partner in crime. Gua amik masa 3 hari pas call HR untuk pikir offer tu. 

Bos gua very disappointed dengan decision gua sebab die dah fight untuk gua tapi gua decline. Gua slow talk ngan dia elok-elok dalam phone..gua bagi reasons yang agak kukuh, then he replied..ok la, if you are not happy there, give me a call!..Gua sengih dalam hati tanda puas. Ayat tu kalu time resign keluar dari mulut bos, memang power! By the way, salary yang die nak offer tu tinggi sikit dari apa yang gua dapat in my next company - RM1,150 higher kalau convert to Malaysia Ringgit, tak banyak sangat la kan. Gua saje nak bagitau, money is not the only factor here ok. And my salary at my next company is about 20% increased from now. Dan gua based kat Kuala Lumpur, so kembali baya tax 24%. Singapore punye tax tak sampai 10% pun gua baya.

Gua akan miss this moments - Diaorang siap bawak kitaorang jenjalan lagi time pegi training. Japan punye culture macam tu entertain guest.

Time kat Germany for project meeting and FAT. Tu gua punye Field Service Director, sempoi tak? 40 tahun kerja kat Ebara. Mamat ni mesti kecewa jugak dengan gua sebab resign. 

Gua selfie dengan Farid, budak Russian muslim. Alim jugak selalu ingatkan gua suh semayang bila time. Yela gua tak aware waktu solat diaorang ni..

Gua dengan brader James dekat Saudi, sempoi gile orang tua ni, gua punye 4 bulan stay sana tak rasa bosan langsung.

Gua takde gamba dengan bos gua la..hehe. Actually dia baru dalam 4 bulan jadi FSM, before that he was a Project Manager then he left Elliott when I was at Saudi. Die join balik December last year as FSM gantikan bos gua, Amran yang resigned on October 2013. Amran tu pun sempoi jugak tapi die left Elliott pasal dia tak ngam dengan bos dia time tu..lady bos. Skang dia buat contract job dengan various international oil & gas clients as untuk isi masa lapang sambil kerja kan ladang dia yang terbentang luas kat Kelantan. Irony nya, lady boss tu pun dah chow join GE Oil & Gas Singapore, gua suspek dia chow pasal dia punye back-up kat Elliott dah blah balik Amerika. Back-up dia tu dulu Asia Pacific Regional Director - dia resigned. Gua dengar banyak citer yang minah tu tak disenangi sangat di kalangan budak-budak sales and finance. Some field service pun ade yang tak suka dia and chow. Gua? Gua amik sikap berkecuali je..just follow orders..haha! 

Gua masih di site di India ni, harap-harap dapat pulang this week and setelkan claim sume then balik Malaysia for good. So ada masa untuk lepak-lepak jap before join new company, orang kate refresh. Company yang baru ni terletak di KL Sentral, ah ramai partner in crimes kat area-area situ - mostly dekat SBM Offshore, Shell and FMC Technologies. Sapa-sapa pembaca yang berminat dalam hull, marines, FPSO etc bole join SBM - excellent company. Gua pernah interview situ tapi tak dapat. Shell tak perlu diperkenalkan lagi la, pernah jugak interview tapi based kat Bintulu, pun tak dapat. FMC Technologies pun antara dream job satu ketika dulu, pernah interview once, tak dapat jugak. Yela compete dengan senior-senior gua, memang la tak dapat. FMC buat subsea engineering, memang menarik sapa yang minat buat wellhead equipments dalam laut dalam ni, memang pure offshore job. 

Actually masa gua consider for career change dulu gua very keen nak join subsea field di samping bayaran yang agak lumayan above average, kerja die mencabar. Tapi time tu subsea macam masih mentah dekat Malaysia, so most subsea supplier ni still tak percaya dengan keupayaan anak-anak tempatan, dia banyak hire mat saleh je. Ada sorang senior gua yang dapat tembus pasaran dekat Aker story kalau pegi meeting kat ofis client dia sorang je melayu yang lain sume mat saleh. Antara giant subsea leader kat Malaysia ni ialah FMC, Aker Subsea, Subsea7 and Cameron. Tapi skang gua tengok dah semakin meriah dengan melayu. Oleh sebab cita-cita tak tercapai gua pergi ke arah turbo machinery equipment, gua punya contingency plan. So sampai skang masih berminat buat natang ni taktau sampai bila. Bayaran pun bole tahan lumayan kalau kene dengan tempatnya. Tapi subsea tu pun kalau tengok basic takde la besar sangat pun, tapi keje memang selalu kene pegi offshore, dia punye elaun tu yang boost income mencanak-canak. Tapi life haprak. haha.

Meriahkan oil & gas field kat Malaysia? haha...tak pasal-pasal...

No comments: