Thursday, October 16, 2014

Buku Islam Dan Buku Kafir

Gua ni jarang sangat shopping untuk buku-buku. Time dekat U dulu pun seingat gua, first semester je yang gua betul-betul beli buku, yang lain-lain semua buku photostat takpun buku pinjam. Sebab tu belajar tak pandai sangat tu.

Nak jadikan cerita ada la satu hari gua sekeluarga masuk MPH nak cari buku untuk anak gua. Buku budak-budak 2 tahun dengan 5 tahun. Asyik beli buku omputih je, sekali sekala buku orang islam pun nak kene beli jugak untuk tanamkan nilai-nilai islamik dalam diri anak-anak gua. So gua pun browsing la rak-rak kat dalam MPH tu. Gua jumpa satu buku 'bedtime stories' yang macam islamik pada pandangan mata kasar gua. 

Gua dah berkire-kire dalam kepala otak - ni kalau baca cerita untuk anak-anak gua before tidur ni cara jugak ni, macam dalam cite omputih tu, cume citenye islamik sket la.


Gua amik gambar centu sebab nak bagi nampak sket ketebalan dia tu. Terkejut gua bila gua tengok harga dia. RM45 nett. Gua terkejut pasal dalam kepala otak gua before tengok price die maybe dalam RM20+ je. OK, gua pernah la jugak beli satu dua buku before ni, so tengokkan ketebalan die tu dah boleh bajet bape. Tak caya tengok gambar kat bawah ni.

 
Selang dua tiga rak dari situ ade jual buku omputih. Bedtime stories jugak. Lu orang tengok la harga dan ketebalan dia dengan harga dia. OK la masuk akal. 



See. Macam kimak kan? hehe. 

Gua pun cari-cari lagi buku omputih yang lebih kurang tebal macam buku islamik tu. Tak puas hati punya pasal. Buku tebal lebih 2 kali ganda cuma mahal lebih RM4.90 je, kalau kat kedai mamak cuma bole dapat maggi goreng telur mata tu dengan harga tuh. Gua jumpa lagi satu buku..



Yang ni ketebalan die tak lari jauh. Lu tengok harga die macam yang gua fikirkan.

Apa lancau semua ni nih? Cube lu orang bagitau apa maksud semua ni..

Gua nampak ni dah macam konspirasi nak menjauhkan anak-anak muslim jauh dari nilai-nilai murni seorang islam. Yela, bile mak bapak dah tengok harga macam ni, mesti la ade berpikir sket - baik aku beli buku omputih ni, cerita banyak, harga lebih kurang sama. Betul tak? Orang normal berpikir mesti la centu ek. 

Tatau la gua apa nak jadi dengan dunia skang ni..harga nak tinggi-tinggi je. Buat la keje tu ikhlas sket, amik untung sket-sket dah la. huhu.

Terus gua pimpin tangan anak gua cakap - nanti ayah dapat gaji kite beli....

Kami terus berlalu pergi meninggalkan MPH dan buku islamik di rak tu dengan rapi.

No comments: