Thursday, August 7, 2014

House Furnishing: The Beginning

Last two years or exactly 28 months ago, gua signed S&P dengan pemaju untuk satu unit intermediate house di Nilai Impian. Ini adalah rumah pertama gua.

Lambat gua beli rumah, lepas 7 tahun kerja baru ada rezeki untuk beli. Sebelum tu, 2 tahun lebih duduk dengan parents then lepas kahwin 5 tahun tinggal di kuarters kerajaan di Putrajaya dan bakinya kami menumpang di rumah parents in law gua. Baru last weekend moved in ke rumah baru gua. Gua rasa kalau gua kerja kat Singapore lagi, kosong lagi rumah tu rasanya. Kebetulan dah dapat kerja di KL, gua pun furnish la rumah tu sebab nak duduk takkan nak menyempit lagi rumah parents in law..anak-anak pun dah membesar.

So masa gua cuti almost 2 months aritu dalam transition period bertukar tempat kerja, gua ambil kesempatan tu dengan memfurnish rumah. Memula cari kontraktor la. Amik kontraktor yang pernah ubahsuai rumah parents gua, chinese guy, gua panggil Uncle Sam. Gua jemput die datang rumah ukur-ukur apa yang patut. Lama jugak gua tunggu dia nak bagi sebut harga, agak lepas 2 weeks baru dapat itupun lepas kene push. Uncle Sam ni takde la big time contractor, tapi sebab ade few site tengah on going, tu yang slow sket.

Floor plan intermediate unit.

Quotation Rev1
  1. Brick wall = RM2350. Wall belakang rumah, pemaju just bagi pagar jaring warna hijau je. Panjangnya 26ft, wall plus gate.
  2. Gate = RM450. Gate untuk brick wall di atas.
  3. New piping for washing machine = RM250. Rumah ni ada satu store sebelah dapur, keluasan lebih kurang 3m persegi. Gua amik keputusan untuk transform ke laundry room. Hence new pipe air satu. 
  4. New plug point in laundry room = RM110. Rupa-rupanya dah ada plug dalam tu, so later gua cancel ini item. 
  5. Kitchen cabinet: Concrete bottom = RM3640, Cabinet bottom = RM4480, Cabinet top = RM2880 and Island = RM3500. Besar jugak kitchen rumah gua. Gua takde wet and dry kitchen, combine je. Tapi dalam floor plan kat atas ade divider. Nanti gua nak complain dengan pemaju. Nak save la tu.
  6. Grills; all windows = RM2970 and sliding door = RM1860.
  7. Walk in closet = RM8400. Dalam master bedroom.
  8. Closet for 2 bedroom = RM5040
  9. Cabinet TV = RM1680
  10. Pending work = RM1200
So total adalah  RM38,810. Ini baru revision 1, lepas tu ada la gua slash situ add sana. Gua tengah budget sangat time ni sebab 2 bulan tak kerja so takde gaji la. So loose items lain cite plak. Yang ni gua kene setel sendiri. Nasib baik tengah cuti, so bole la round Nilai 3, Puchong and Ikea untuk loose items ni. Loose items yang gua nak listkan di bawah ni cuma items yang nak diinstall oleh Uncle Sam.

  1. Ceiling lamp, normal 6" round (18pcs) = RM216.
  2. Ceiling lamp, LED square (10pcs) = RM400.
  3. Pendant lamp w/ bulb (1pcs) = RM147.80. Ini untuk walk-in closet.
  4. Wall mounted w/ bulb (3pcs) = RM266.70. Nak instal dekat family area.
  5. Wall mounted w/ bulb (2pcs) = RM269.80. Yang ni beza dengan yang no. 4. Ni install dekat stairs and store bawah stairs.
  6. Gate lamp w/ bulb round (2pcs) = RM191.60.
  7. New sink = RM270.
  8. New sink pipe (Rubine) = RM160.
  9. Samsung Aircond 1 hp = RM1144. Price include extended warranty.
  10. Samsung Aircond 2 hp = RM1989. No extended warranty.
  11. Cooker hood ELBA = RM999.
  12. Alpha water heater w/ pump (2pcs) = RM998
  13. Wall lamp LED (2pcs) = RM96. For frame.
  14. Wall lamp w/ bulb = RM79. Also for frame.
  15. Ceiling fan, 5 blade KDK (7pcs) = RM1995.
Total damage = RM9221.90. Disebabkan gua tak pernah ada rumah before ni, so banyak barang takde. Even pernah tinggal sendiri dekat Putrajaya dulu, banyak barang yang dah rosak, or tak sesuai digunakan di rumah tu or dah jual. Yang tinggal cuma L-shape sofa, queen size bed and single bed untuk anak gua. So banyak lagi loose items yang nak kene beli. Waaaaaaaaa!!!!!!!!!!!

No comments: