Thursday, December 1, 2016

Percutian Berbayar Di Pulau Besi

Aku sedang duduk di bangku di kawasan menunggu di bawah helideck. Dah 3 minggu aku di pelantar F6. F6 terletak di Laut China Selatan di satu kawasan yang di kenali sebagai Central Luconia - kawasan tu diuruskan dan dikendalikan oleh Sarawak Shell Berhad. Ia kira-kira 200 kilometer dari Miri dan kira-kira 80 minit perjalanan dengan helikopter. Kalau dengan fast crew boat, mungkin dalam 8 jam atau lebih. Memang muntah hijau kalau dengan boat.

Waktu tu tahun 2007 bila aku terlibat dengan Projek Rejuvenasi F6. 3 minggu di pelantar luar pesisir boleh dianggap melampau, sekurang-kurangnya bagi aku yang non regular crew ni atau kebiasaannya dipanggil vendor, dan aku betul-betul tak sabar nak balik. Regular crew ada rutin tetap seperti 2 minggu di pelantar dan 2 minggu di darat, dan itu rutin mereka selama mana mereka bekerja di situ. Aku tak ada rutin tetap sebab aku berada di pelantar atas permintaan dan bila aku pulang ke darat, aku masih perlu ke ofis dan bekerja.

Bagi sesetengah Jurutera Lapangan atau Field Service Engineer, mereka tak perlu ke ofis bila pulang dari site. Mereka terus pulang ke rumah dan berehat sehingga dapat panggilan untuk ke site seterusnya. Syarikat seperti Schlumberger, Halliburton, Baker Hughes, GE, Siemens dan banyak lagi yang mengamalkan sistem seperti ini untuk Field Service Engineer mereka. Tidak bagi Yokogawa.

Sedang menunggu helikopter datang, aku didatangi oleh Radio Operator. Beliau bertanggungjawab untuk segala komunikasi atas platform tersebut. Jika mahu menempah tempat duduk dalam helikopter untuk pulang ke rumah, ini lah orang yang perlu anda jumpa. Aku pasti dia lakukan banyak perkara lain selain daripada hanya mengambil tempahan helikopter.
                “You Shahizrul dari Yokogawa ya?”
                “Ya bang!”
Hati aku dah mula resah gelisah sebab takut kene bounce. Bounce ni term bila kau punya seat chopper kene reject. Seat direject boleh jadi atas beberapa sebab; chopper dah terlebih muatan, nak bagi laluan kepada VIP ataupun nak bagi laluan pada orang yang ada emergency. Kebiasaannya non regular crew yang akan kene bounce dulu. Takkan dia nak bounce orang sendiri kan? Memang tak.  
“Nanti chopper akan mendarat kat E11, and you kene turun kat situ. Tadi dia orang call mintak you turun situ, ada problem katanya.”
Sangkaan aku meleset, ini lagi teruk dari kene bounce. Dengan serta-merta perasaan gembira nak balik rumah hilang bila dengar kata-kata tu. Setiap offshore men tahu waktu yang paling gembira adalah waktu nak pulang. Bagi vendor macam aku tak boleh sesuka hati nak balik bila-bila. Keputusan nak balik tu terletak atas budi bicara pengendali aku di pelantar secara mutlak. Sebab dia sign aku punya timesheet maa. Timesheet means money.

Dah 3 minggu aku kat F6, dan sekarang dia orang nak lanjutkan penginapan aku di pelantar lain pula. First thing first, macam mana la dia orang tahu aku ada kat F6.

Aku suspect dia orang mesti call ofis. Dan aku suspect mesti bos aku yang pecah rahsia!
                “Dia ada cakap ke problem apa?”
                “Takde. Dia orang just mintak you turun situ aja..good luck ya!”
Aku memang perlukan luck tu.

Sedikit getaran dapat dirasai ketika di dalam Sikorsky S-92. Aku sebenarnya tak begitu teruja sangat nak terbang dengan chopper ni lebih-lebih lagi sebelum tu dah ada dua kes helikopter terhempas sejak aku berkarier yang mana salah satunya melibatkan rakan sekerja aku di Yokogawa. Nasib baik dia selamat dan lepas kejadian tu dia tak pernah lagi jejakkan kaki ke pelantar luar pesisir. S-92 adalah helicopter baru dan dekat pamphlet di poket depan ada tulis sesuatu yang mungkin sedikit sebanyak dapat legakan perasaan takut naik chopper.

S-92 BUILT FOR BAD WEATHER.

Walaupun begitu, ia masih tak menghalang aku daripada berfikir tentang apa yang dah berlaku di E11. Problem apa yang besar sangat sampai dia orang boleh tukar manifest penerbangan pada saat-saat akhir supaya aku boleh turun kat E11? Itu aje yang asyik bermain di benak fikiran aku. Setahu aku hanya kecemasan je yang membolehkan ni berlaku.

Penumpang lain masih fikir chopper akan terus terbang ke Miri. Mereka tak tau hanya aku dan pilot saja yang tahu yang chopper ni akan mendarat di E11 dalam beberapa minit lagi.

Masa aku berjalan di lorong melepasi penumpang-penumpang lain untuk turun, aku boleh nampak raut wajah mereka yang kebingungan dengan flight diversion yang tak disangka ni.
                “Sorry semua sebab buat korang lambat sampai Miri”
Aku cuma berbisik di hati je sambil melangkah turun tangga chopper. Ia sama sekali bukan salah aku, tapi perasaan bersalah tu tetap menerjah.

Aku tunggu di waiting area untuk lihat chopper take off dan hilang di kejauhan menuju ke Miri. Lebih kurang 40 minit lagi mereka akan mendarat di Miri dan menuju ke haluan masing-masing untuk celebrate hari rehat mereka.

Aku pula memulakan langkah masuk ke living quarters untuk jumpa medic, layan video briefing dan letak luggage dalam bilik. Selepas tu bersiap sedia untuk berperang dengan entah apa problem yang membuatkan aku berada di sini.

E11 Rejuvenation Project adalah projek luar pesisir aku yang pertama dan juga pelantar luar pesisir yang pertama kali kaki aku jejak. Masih aku ingat perasaan teruja first time nampak pelantar minyak setelah 6 jam dalam boat dan 2 kali muntah. Aku terbaring longlai dalam boat masa dah sampai E11, dan waktu pun dah malam. Tapi bila keluar aje dari kabin boat, terus segar sebab teruja nampak pelantar dipenuhi dengan cahaya lampu dan flare. Konvo bulan July 2005, join Yokogawa bulan August, December dah pergi offshore.

E11 Offshore Complex boleh dikatakan offshore complex yang paling besar di Malaysia. Rangkaian Distributed Control System di main control room pelantar E11 adalah yang paling rojak yang aku pernah lihat; Centum CS (Unix based), Centum CS3000 dan Emerson DeltaV.

Lepas makan kejap dekat galley, aku pun terus turun ke main control room. Biasanya bilik kawalan ni berada di module yang sama dengan living quarters, so tak perlu la aku nak jalan jauh-jauh. Sesetengah pelantar gas yang ada poisonous gas macam H2S, bilik kawalan mereka integrated dengan living quarters. Contohnya pelantar B11, M1 dan M3.
                “Woi..lama aku tunggu kau nak sampai.”
Jerit Abang Musa bila aku melangkah masuk control room. Kalau aku tak silap, dia Production Supervisor or maybe Lead Operator. Aku pun tersengih-sengih la buat macam tak bersalah. Tapi memang tak bersalah pun. Padahal dia mesti tahu yang aku dah sampai bila chopper mendarat tadi. Tah-tah dia yang mintak divert chopper tu.
                “Aku ada problem besar ni..”
                “OK2, cuba bagitau apa yang dah terjadi ni.”
“Malam tadi kitaorang ada power outage kat F13W. Bila power dah recover balik, kitaorang startup process semua tapi data kat F13W semua tak dapat monitor la. Value kat OPC Data Manager yang dari sana semua freeze. Ada Operator sorang kat sana skang”
 F13W adalah salah satu dari remote and unmanned platform yang dikawal oleh E11 complex. Shell memang design platform tu untuk beroperasi tanpa Operator. Seluruh F13W boleh dikawal dari sini. Kalau dengan boat, seingat aku ambil masa kurang sejam nak sampai sana dari E11. Sekarang ni ada sorang operator dekat sana untuk troubleshoot problem ni. Aku suspect dia dah buntu, tu sebab mereka perlukan aku. Rasa macam hero plak.

Lepas godek-godek sikit OPC Data Manager, aku terus tahu masalah dia. Perangai OPC Data Manager and OPC servers ni memang aku dah faham sangat. Bila ada power outage macam ni, aku kena restart balik the whole OPC communication system dengan sequence yang betul. Kalau tidak dia terus bingung macam ni la.

Aku ambil telefon dan dial nombor F13W.
                “Hello! Ni Shah dari Yokogawa.”
                “Hello bro, aku tengah standby je ni.”
“OK mula-mula aku nak kau restart balik semua OPC Servers for subsystem, just nak refresh balik server service dia, just to make sure semua up and running. Bila dah semua dah up, call aku balik.”
“OK!”
Macam student and teacher, dia menurut je arahan aku. Selang 5 ke 10 minit, telifon bordering.
                “OK bro, semua dah up.”
                “OK thanks!”
Aku pun memulakan proses reboot untuk OPC Data Manager stations. Ada dua stations, satu demi satu proses reboot dijalankan. Proses ni amik masa dalam 10 minit je paling lama pun.

Wallah! Semua value nampak healthy and good in OPC Data Manager. Aku inform Abang Musa and minta dia verify data kat DCS semua betul. Dia bagi tanda good.
                “So setel?”
                “Setel la, jap, aku call RO book chopper untuk kau.”
Muka kembali bersinar, sebab dapat pelepasan untuk balik. Dalam hati aku menjerit kegembiraan. Mungkin petang ni ada chopper dari mana-mana platform yang dia boleh divertkan untuk aku.
                “OK dah setel, chopper hari Khamis.”
                “HAH!!! Hari Khamis? Lagi 3 hari tuuuu.”
                “A ah, itu je yang ada. Boat semua takde. Paling cepat hari khamis kau boleh balik, ada crew change. Ala kau duduk je la sini 3 hari, easy money maa”

Jilake! buat kerja setengah jam je, duduk laut sampai 4 hari. Betul-betul bercuti ni. 

No comments: