Monday, August 8, 2016

After More Than 15 Years With Maxis and 5 Months With Celcom

I was Maxis user for more than 15 years. Sejak dari zaman universiti gua dah guna Maxis ni. Sejak dari tahun 2000 atau 1999..Tak ingat! Bila kes Maxis kencing pelanggan jadi viral, maka berduyun-duyun Maxis user port out and port in other telco operator seperti Celcom, Digi, U-mobile dan sebagainya. 


Di atas ni adalah gua punya monthly commitment dengan Maxis. Tak diketahui berapa lama gua guna plan bangang ni. Kenapa bangang? Lu tengok la RM28 + RM60 = RM88 per month untuk 1.5GB data je. 1.5 jee!!!! Actually before kes viral tu, gua sikit pun tak give a shit pasal ni, pasal Maxis punya servis bagi gua OK je walaupun ada certain area takde coverage or coverage lemah. Yang penting apa yang gua guna itu yang gua bayar. 

Then lepas kes tu gua pun port out dari Maxis sebab rasa cam bodoh sangat rasa sebab baya RM80 untuk nilai yang sedikit. Masa gua guna Maxis gua tak pernah amik tahu pun plan2 dari telco lain. So bile tengok Celcom offer RM80 for 5+5gb data (tertengok sebab banyak sangat promotion appeared dekat FB wall gua), gua jadi sangat marah sebab rasa macam bodoh sangat...haha! So gua terus pergi Celcom nak port out dari Maxis. Bila gua dah register dengan Celcom buat gua lagi marah sebab gua tak dapat sebarang habuk pun SMS dari Maxis nak offer gua plan yang lebih baik. Bini gua still dengan Maxis and still in contract, so dia tanak port out, Maxis up plan dia punya data from 5GB to 10GB with same price..Buat gua lagi hangin satu badan. 

Then since April, gua dah beralih arah ke Celcom. Jodoh dengan Celcom tak lama, cuma 4 ke 5 bulan sahaja. Baru je siang tadi gua gi register dengan Digi plak. Sekarang gua dah pandai, loyalty means nothing to the user. Sebab gua port out dari Celcom ni bermula dari kes last week bila gua terima bil gua bulan July. Gua terkejut gua tengok gua punya bill international data roaming gua dia caj RM114. Bil Celcom bermula dari 28 June sampai 27 July. Bila gua cek calendar gua, gua dapati gua mendarat kat Singapore dari Rusia pada 27 Jun dan gua berada di Singapore sampai 29 Jun. Lagi sekali gua berada di Singapore dari 19 sampai 21 July. Di bawah adalah screen shot menunjukkan gua di charge RM114 for data usage on roaming.



Gua pun contact Celcom customer service untuk dapatkan kepastian kenapa bil roaming data gua Celcom caj sebab gua sentiasa off data roaming setting yang dalam phone tu. Lebih2 lagi bila gua di Singapore, kenapa gua nak guna data roaming kalau gua dah ada number singapore. According to Celcom customer care, dia kata RM114 was charged on 27 and 28 June and again on 21 July. What happened to 29 June, 19 and 20 July? I was using the same setting all the time. 


Ni jawapan dari Celcom. Gua sangat tak puas hati. kebetulan time tu gua ada di Singapore dan gua pun test, gua confirm data roaming still off dalam phone and the mobile data is on. No GPRS/3G/4G sign at the top of the phone and confirm I could not access to internet. Gua always keep the setting like this whenever gua pergi abroad/oversea. I was at Russia for 10 weeks before that dari bulan April to June..gua keep the same setting. No funny charges on data roaming when I was at Russia. Unless kalau gua betul2 nak guna data roaming, gua akan on kan data roaming and off it back when done.

Gua contact balik Celcom and explained what I have done. Diaorang pun tak boleh nak bagi firm answer. Diaorang suggest gua off mobile data jugak to be safe. It was never happen to me when I was with Maxis. 

So sebab ni la gua port out dari Celcom tadi, and surprisingly gua dapat satu SMS dari Celcom seperti di bawah. 

Kah kah...Celcom nak pulangkan balik RM114 tu kat gua!!!!!!!!

Kepala bana la Celcom! Kita tengok Digi punya servis camne plak. 

Nasib baik number telefon gua bole maintain and tukar2 operator. Kalau semua orang macam gua port out port in, mahu servis telco operator jadi superb and more transparent lepas ni.

No comments: