Monday, February 1, 2016

Log Kerja: Best trip ever

I was in Al-Jubail As-Syarqiyah, Kingdom of Saudi Arabia for a job assignment in October 2015. It was a memorable trip because I was able to perform my first ever umrah, a few weeks after Eiduladha. So Mekah was not so crowded with people due to umrah visa has not been released yet by saudi government to people outside Saudi. I was lucky! 

Actually takde la susah sangat kalau nak pergi buat umrah tanpa menggunakan travel agency. Gua dah plan2 dengan orang umah untuk pergi umrah tahun ni (kalau ada rezeki). Gua dah contact kawan gua kerja kat travel agency nak mintak dia tolong uruskan visa nanti. According to him, before gua submit passport untuk buat visa umrah, ada dua bende penting nak kene ada dulu:

1) Tiket flight pergi sana and balik sini.

2) Hotel yang dah di book di Mekah dan Madinah.

Kawan gua tu kata dia boleh uruskan tempahan hotel di sana. Bagitau je preferred hotel, dia akan buat tempahan. Tiket flight pulak gua kata nak beli sendiri. Gua nak amik Qatar Airways sebab on the way balik nak singgah Doha for few days. Adik gua ada duk sana so nak jenjalan jap. So on the way pergi, gua bole pakai ihram dekat Doha time transit. Dari Doha terus fly ke Jeddah lebih kurang 2 hours. Mid air, kapitan akan buat announcement 20 minit before sampai qarnul manazil (betul ke?) untuk para muhrim bersiap sedia lafaz niat ihram. Bila dah betul sampai kat qarnul manazil tu dia akan buat announcement lagi. Ikut pengalaman gua naik Saudi Airline, steward akan remind kita personally untuk niat bila dia jalan tepi seat kita. Dia remind siapa yang pakai ihram je la kot.  

Untuk transportation, jalan-jalan dekat Mekah dan Madinah, gua planning nak upah student malaysia kat sana je jadi Mutawwif (ye ke perkataan ni). Mengikut kawan gua tu, biasa travel agency memang ada contact orang malaysia kat sana yang buat part time jadi Mutawwif ni. Kawan-kawan gua yang kerja kat tanah arab ni pun cakap bende yang sama.

So macam tu la serba sedikit planning gua tu. Harap2 termakbul. Yela orang umah jeles sangat gua dah pergi dia tak pergi lagi. Eh jom layan video seminit gua ni.


Enjoice. 

No comments: