Monday, September 9, 2013

Log Percutian: Langkawi Retreats - Hole In The Wall and Wan Thai

Not so many eateries we went during this retreats. The Loaf gua dah cover dalam post 'The Journey'. So tinggal dua restoran ni je. So I have to this in bulk instead of separate them between posts. Jimat! Actually masa gua survey-survey Langkawi time dekat ofis, gua banyak survey tempat makan. Tapi 3 tempat ni je yang gua sempat pegi. 



Wan Thai


Located dekat Pekan Kuah, even kalu lu orang bukak Google Earth/map and zoom in Pekan Kuah, nama restoran ni akan terpacul kat situ.


See, I'm not kidding man. The reason why we go there la..sebab ada dalam maps Google.

Gua pegi on our first night there. Initially we wanted to try other spot, tapi tutup. Hence Wan Thai la jawabnya. Gua rasa banyak yang tutup pasal still ber holiday kot, raya kan. Cara nak pegi situ, tengok je la maps or pakai GPS..kalu gua bole jumpe takkan lu orang taleh jumpe.

Not so crowded malam tu..tatau apa yang special dkat situ. Apa yang kami makan?

Apa nama juadah ni..kerabu mangga eh? telur dadar macam dah jadi hidangan wajib.

Gua punye drink. Carrot susu. 

Kerapu steam. Better than Serai.

Tom Yam Campur. 

Macam mana nak cakap? Foods takde la wow sangat. Tapi kalau datang Langkawi lagi bole repeat la. Ini semua kami berdua je makan. haha. Tamak tak? 


Agak spacious tempat dia. Rasanya owner orang Thailand. Damage malam tu wifey yang baya, tapi tak sampai seratus. Tak ingat berapa. Around MYR 50 - 60 maybe. 


Hole in The Wall

Unik tak nama dia? Gua pun tatau apa kene mengena lubang dalam dinding dengan tempat makan tu. Mungkin tuan restoran saje letak nama macam tu sebagai satu cara nak menarik pelanggan datang..yea dok? sebab gua pun tertarik dengan nama dia. 

Jalan nak ke sana pun agak unik jugak. Dari Pekan Kuah, cari jalan Ayer Hangat lepas tu terus sampai jumpa Galleria Perdana. Betul2 after Galleria Perdana tu belok kanan, atau boleh follow signboard Jetty Kilim. 

Bumbung hijau Jetty Kilim.


Sebahagian bot yang ada. 

Gua tak sure perkhidmatan bot-bot ni dia bawak pegi mana. Jalan-jalan sekitar tengok helang, tengok paya bakau agaknya. Harga perkhidmatan pun gua tak tau, sebab bukan tu tujuan gua datang sini. Tujuan gua nak makan lunch yang best-best dan fresh. Bile dah park kete elok-elok, gua bagi satu call dekat restoran tu. 10 to 15 minutes datang satu bot kepunyaan restoran untuk pickup kami. 

Only us on the boat.

Off we go, melalui hutan paya bakau.

Itu dia.

Floating village growing out of the distance.

Masa gua on call dengan tokey kedai tadi, awal-awal lagi dia dah bagi disclaimer kalau makan tak sampai MYR 100, bot akan di caj sebanyak MYR 30 kot. Agaknya sebab gua cakap kat dia 2 orang je datang makan. Kids don't count la. Gua pun..ok la fair enough. 

Tak ramai sangat time tu, maybe dah way after lunch, almost 2pm. Dia open daily dari pukul 10am ke 11am sampai ke 10pm, menurut kata pemandu kami tu la. Dia siap tanya mana gua tau pasal restoran ni, gua reply mudah..internet. Sementara tunggu foods dihidangkan, lu orang bole jalan-jalan kat fish farm dia, next door je.

Sementara menunggu foods.

Apa tah nama ikan ni, agak mouthful la nama dia sbb tu lupe tu.

Emil at fish farm.

Pandangan dari hadapan. 

Agak lama jugak menunggu foods datang, almost one hour. Gua perasan masa gua nak balik, ada satu family sampai..bila dia duduk je foods terus dihidangkan. So gua berkire kalau lu orang tanak bazir masa lu orang bole pre-order dulu la dalam talian sebelum sampai situ. Sebab memang lama, itu pun tak crowded sangat dengan pelanggan. Macam first timer macam gua mana nak tau nak makan apa. 

So let's see the foods:





Two watermelon juice 
One mineral water
One cincau dalam tin
Fruits for appetizer
One bowl of plain rice
One bowl of fried rice
Telur dadar
Sup sayur
Ikan bakar grouper or kerapu eh bahasa melayu?
Prawn masak butter
Ice cream

Peh, memang fresh ikan dia and prawn. Sedap pun sedap. Dia punya best tu wajib datang lagi kalau pergi Langkawi kalau tak kesah dengan harga la. 2 orang makan abes kami bedal kecuali sup sayur tak berapa nak laku. Sampai kul 4pm kami lepak situ. Perut pun dah senak banyak makan. Make sure lu orang lapar la before datang, kalau bole biar kebulur. 

Tengah tunggu transportation nak balik.

Posing dulu. Sorry perut dah tak dapat nak cover.

Ready to shopping duty free plak.

So kami tak payah baya caj bot sebab damage dia agak keterlaluan. MYR 168. Ikan bakar tu je dah MYR 88. Apa pun perut happy dapat puaskan nafsu makan. 

No comments: