Friday, December 27, 2013

Log Kerja: From Russia To Singapore

"Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik negeri sendiri"

Gua rasa pepatah kat atas tu dah bole pegi jahanam and boleh buang dari dewan bahasa dan pustaka. Pepatah tu dah tak relevant dengan keadaan kat Malaysia skang. Atau boleh tuka ayat yang last sekali tu "lebih baik negeri orang".

Gua suke tengok komen2 bangang yang marahkan orang yang tak puas hati dengan cost of living dekat Malaysia - "Kalau tak suke sila keluar dari negara Malaysia". 

Well, dah ramai jugak gua tengok orang sahut cabaran tu..ada yang ke Australia, ada yang ke Singapore macam gua dan ramai yang ke middle east, and semua nampak macam happy je..eh dah kenapa gua macam tak happy je!!

Lu ingat gua suke sangat duduk dekat sini - bilik dah la kecik kene baya S$600 sebulan berkongsi pulak dalam rumah tu dengan orang india..kawan takde selalu kene makan sesorang. Yang gua suka cuma duit nya aje. I love the currency exchange! Kekadang forex exchange ni menguntungkan. 

Last week gua touch down Singapore masuk opis trus anta claim. Claim kene setelkan cepat2 sebab ada dalam KPIs. Hotel masa kat Russia kene dulukan pakai duit sendiri, so gua baya 153,600руб (Russian Ruble) gune debit card. Kalau direct conversion ke Singapore Dollar S$5,961.56 - Ini kalau ikut XE converter, kalau tengok statement bank pun lebih kurang la tak sampai S$6,000. Tapi kalau ikut company ni if lu orang ada tuka duit within travel periods tu, lu orang bole guna resit tu untuk claim nanti. Gua ada resit gua tuka dari SGD ke USD ke RUB, dua kali conversion kat situ. So buat calculation based on that resit untuk dapatkan S$1 equal to ??руб. So, resultnya gua dapat S$ 6,590.27. Lebih dari S$600 tu..haha! Untung! So apa-apa expenses gua kat sana yang gua claim mesti lebih dari apa yang gua actually baya. Hotel tu salah satu contoh la.

Bergambar dengan Andrei malam sebelum berangkat pulang ke Singapore. Kami pegi makan-makan kat Pronto Pizza. 

Dengan Translator shift pagi, Tatyana and mamat Italy Silvio. Ini office kami selama kat sana, kucar kacir sungguh.

Putih bumi Russia masa gua nak balik. Ground temperature kat Nizhnekamsk the day I left was -25°C.

Sorang lagi translator shift petang - Viniera. Orang Russia ni tak reti cakap english macam gua tak reti cakap russia..Sebab tu bila orang luar datang mesti ada translator.

Macam ni cubicle gua time nak balik Singapore.

Bukan sila panggung lagi dah.

Macai ni bila suh orang kuar dari Malaysia, dia tanak pikir kerajaan akan loss income dari cukai pendapatan. Kalau ramai pegi keje luar maka kerajaan hilang berjuta-juta ringgit, bila kerajaan yang boros dan kaki rasuah dan kaki kroni macam ni hilang duit mula la dia potong subsidi tu subsidi ni, naikkan cukai tu cukai ni, maka harga sume akan melambung naik sebab nak cover defisit. Bertambah sengsara la rakyat. Nak tuka kerajaan lagi 4 - 5 tahun baru bole. And kalau ikutkan yang lepas-lepas dunia akan mengalami kemerosotan ekonomi in every 8 to 10 years. So next is 2017/18.

Masa gua dekat Russia ada satu company yang gua betol-betol naik join dulu ada call gua nak jemput datang interview January tahun depan. Tapi based dekat KL. Agak gundah gulana jugak la memikirkannya. Sekarang ni ada 3 possibilities; kalau tak dapat offer gua teruskan kerja dekat sini, kalau dapat tapi tak dapat apa gua nak gua akan teruskan kerja kat sini and lastly kalau dapat offer and dapat apa yang gua nak gua masih tak sure gua nak pegi ke tak..huhu! Sayang betol gua dekat company ni..orang kata jangan sayang company tapi sayang job kita sebab kita taktau sampai bila company tu nak sayang kat kita.

Lagipun dalam keadaan inflasi yang semakin memecut laju naik ni, maybe bukan wise decision untuk pulang ke tanah air.....

Entah la, kita serahkan pada Allah. 

No comments: