Tuesday, December 31, 2013

Log Percutian: Hard Rock Hotel Penang

Macam biasa, lepas pegi kerja lama-lama kat negara orang..kita kene spend time pulak dengan family terchenta. Tanpa membuang banyak masa, touchdown je Malaysia zass terus ke Penang untuk berjimba. Booking terus dilakukan di Hard Rock Hotel Batu Feringgi, Penang!

Tarikhnya 21 Dec hingga 23 Dec 2013 - peak time. 

Plan asalnya nak ke Bandung, tapi sebab gua dah muak travel melalui udara so gua cadangkan pada orang umah, kita drive ke Penang. Lagipun dapat jugak tolong jana serba sedikit ekonomi Malaysia yang dah makin tenat ni..

Actually masa percutian ke Langkawi tu, Hard Rock Hotel adalah another option time tu. Tapi tak jadi sebab nak bawak anak-anak naik kapal terbang. 

Kami keluar rumah dari Bangi lebih kurang 0800hrs pada 21 Dec tu menyusuri ibu kota Kuala Lumpur sebelum masuk highway utara-selatan. Minyak kereta diisi penuh dan touch n go telah ditopup ke MYR150 untuk perjalanan yang selesa tanpa hiccup. Ada sikit-sikit heavy traffic kat tengah highway terutama di sekitar Slim River menuju Tapah, sedikit sebelum sampai Ipoh dan 10km sebelum tol Juru. Kenderaan bergerak perlahan dalam 60km/h to 80km/h di jambatan menuju Georgetown. Akhirnya 1400hrs kami sampai di Batu Ferringgi. Check in dulu before lunch di gerai Slow Rock Cafe terletak di hadapan Hotel. 

Jadah letak Slow Rock Cafe, letak la Soft Rock Cafe baru la berlawanan. Ni gerai tepi jalan tahap kebersihan tak menjaminkan. Dalam air bandung gua tu ade sejenis serangga cuba bermandi manda. Damage pun disetelkan oleh wifey.

Bilik yang gua booked adalah Lagoon Deluxe. Apa istimewanya, balcony dia integrate dengan swimming pool. Apa yang tak istimewanya bilik gua tu, kalu lu bukak curtain tu bole nampak terus orang ramai bermandi manda. Gua mintak tukar bilik tapi malangnya semua bilik fully booked. Actually kalu dari luar memang tak nampak pun orang kat dalam bilik tu tapi feeling macam kene intai tu still ada. Next time kalau lu orang nak bilik ni mintak yang hujung-hujung sikit so ada la privacy. Lagipun gua dua hari before nak bertolak baru buat booking. Bilik ni tak digalakkan kalau ada budak bawah umur 12 tahun, kalau nak jugak kene sign satu form masa registration. Bilik ni second choice gua sebenarnya, sebab first choice dah tak vacant..Yang first choice tu Lil Rock Suite. Price tak banyak beza, mahal sket je dari Lagoon Deluxe. 

Mari tengok view dalam...


 Lu jangan mintak bilik no 118 ni. Amik yang lagi hujung tu lagi bagus.

Bilik dia takde carpet sebab lu orang memang akan sentiasa wet. Biasa je kan bilik. Tak best!

Rancangan die agak best..ada free movies, boleh layan malam-malam before tido.

Ok mari tengok view dari balcony pulak...

Keluar je dari bilik terus pool..Depan tu dalam dia 1.4m, dangerous for children!




Lenkali amik yang hujung-hujung tu, baru la ok.

Main-main air je la dulu, sebab tak beli pelampung lagi.

Bila dah beli pelampung...Kat depan hotel ada jual, pelampung kat hotel tu semua besa-besa...



Macam biasa, gua mesti nak compare bekfes die dengan Pangkor Laut. Tapi kat sini not bad la foods dia..Bole telan. 

Ramai betol orang time gua pegi ni, swimming pool tu dah macam public pool gua tengok sebab ramai sangat orang. Gua tak pnah duduk hotel 5 star yang havoc macam kat sini. Havoc gila beb. Bilik gua tu betol-betol sebelah lobby, tetiap malam ade live band kat lobby cafe tu orang memekak sampai pukul 2200hrs, pastu sambung memekak kat dalam cafe pulak. Malam minggu memang riot la..dengan orang luar datang nak clubbing kat situ lagi.

Dua-dua anak gua balik rumah je malam tu muntah-muntah..bawak gi paed, saspek virus dari kolam la. Terus demam dua-dua. Nasib baek sehari je. Tapi yang kecik tu sambung plak cirit birit..Skang dah ok.

Toy Museum

Second day bawak anak-anak menerjah toy museum tak jauh dari hotel tu, muzium terletak di Teluk Blangah. Few kilometers away bound to Balik Pulau. 
Tunjuk mykad dapat diskaun entry. Yang kecik free je. Adult MYR15 kids tak ingat brape.

Sebahagian gambar-gambar..












Malam tu kami menjamu selera di Starz Diner, salah satu cafe yang ada dalam hotel tu. Dalam banyak-banyak cafe kat situ, Starz Diner la yang gua rasa sesuai sket nak bawak budak-budak ni sebab takde bar. Yang lain sume penuh dengan liquor and beer dan bingit dengan nyanyian. Tapi restaurant tu still serve alcohol but tak display je la, so bau tu takde. Lagipun gua tengok orang yang datang situ tak de plak yang consume alcohol.

Bil dinner gua charge ke bilik, total about MYR 170 centu.

Semua sekali damage untuk hotel, dinner, satu potato chip dalam bilik tu dan servis caj apa jadah semua..

MYR2,317.61!! Gua tak satisfy sangat dengan hotel ni..baik gua pegi duduk Rasa Sayang Shangri La ke Holiday Inn ke lagi best kot.

No comments: