Wednesday, August 7, 2013

Log Makan-Makan: Serai @ Shaftbury

Last day in Ramadhan, gua dekat umah parents in law. Gua yang tadinya mengantuk skang dah tak boleh nak tido dah. Anak-anak pun tengah tido, orang umah tengah tolong-tolong kat dapur tu, mengacau ke memasak ke tatau la tu. Di atas kesempatan ini, gua ambil keputusan nak mem-blog. 

On 26th Ramadhan, gua sepakat ngan orang umah nak iftar dekat luar. So kami pilih Restaurant Serai @ Shaftbury di Cyberjaya. Lagi satu premis restaurant ni terletak di Empire Shopping Gallery. Actually gua yang nak makan kat situ, sebab tak pnah lagi jejak kaki ke situ, wifey on the other hand dah kerap kali melantak kat situ. 

Gambar ni gua cilok kat blog lain. 

Lepas suh wifey buat tempahan meja, kul 1820hrs kitaorang gerak dari umah di Bukit Mahkota. Sebab macam dah lambat, gua pecut sket takut lambat pulak sampai, lambat la order foods untuk iftar. Dekat sini takde buffet. 5 minutes before 1900hrs, kitaorg dah duduk dekat meja. Dah few minutes duduk takde orang nak serve bagi menu ke apa ke, aku suh wifey panggil pelayan dia. Puk pak puk pak, siap order sume, so tunggu waktu maghrib plak sambil amek gamba dan camwhoring..huhu.

Buah kurma disediakan atas dasar complimentary bulan Ramadhan.

Wifey and Emil. Yang second tak bawak sekali sebab too young to enjoy the foods.

Setelah almost one hour menunggu, foods kami pun sampai di meja. Menurut wifey selaku pengunjung setia kedai ni, kalau waktu-waktu biasa, foods tu cepat je diserve. Maybe jugak sebab bulan puasa, orang ramai datang serentak dan order serentak. Sempat la gua menunaikan solat maghrib dulu before menjamah makanan. 

So apa yang gua order untuk iftar aritu:

Ini nama dia, "Deepfried Salted Egg Squid".

Memang ada rasa telur masin. Boleh tahan jugak, lain dari yang lain. Not so crispy. In fact not crispy at all la walaupun deepfried. Gua bagi 3 out of 5 stars untuk juadah ni. Sebab expectation gua nak makan sotong goreng tepung, tapi rase lain. 

Untuk sayuran, gua pilih "deepfried crispy brinjal with serai spice".

Sayur eggplant ni kalau goreng tepung memang favorite gua. Masa kitaorang menetap kat Putrajaya dulu, kerap kali gua suruh wife gua masak juadah ni. Tapi dekat sini dia ada tambah perisa lagi, ada rasa manis-manis sos tu. And gua memang suka manis-manis. So hidangan ni boleh dapat 4 stars dari gua. Bila dah 4 stars maknanya boleh repeat next time. 

Dia punye main course, gua pilih "Steamed fish with lime sauce".

Bagi gua, gua agak kecewa dengan hidangan ni, gua tatau mana kurang dia tapi gua rasa lagi best makan steamed fish kat restoran-restoran seafood yang gua pernah pegi. Yang gua rasa cuma lime je. So untuk kali ni, gua boleh bagi 2 stars je.

Untuk drinks gua pilih milky bandung, wifey pulak air limau dan Emil Ice Chocolate untuk gantikan milo yang tak dijual di Serai. Oh, wifey tambah lagi satu drink, teh ais.

Semua hidangan kat atas tu kami makan dengan nasi putih. 

With her drink.

With mine.

Sambil duduk-duduk gua jenguk Foursquare nak tengok ada tak tips-tips yang berguna. Gua dapat satu tips suruh try dia punya Pavlova. Dia kata sedap. So gua order satu.

Memang berbaloi-baloi. Ini hidangan yang paling best malam tu.

Pendapat-pendapat kat atas ni cuma pendapat peribadi gua je. Lain orang lain rasanya. Or maybe kalau pegi bukan bulan Ramadhan lain plak rasanya kan. 

Oh semua sekali damage dalam MYR 166.80. 

No comments: