Tuesday, August 20, 2013

Log Percutian: Langkawi Retreats - The Journey

Lepas je gua balik dari Saudi, terus gua set dengan orang rumah untuk bercuti raya nanti. Bincang punya bincang kami sepakat nak gi Langkawi. So masa kat opis bulan pose aritu, masa yang ada gua gunakan untuk survey-survey tempat kat Langkawi. Baca blog tu, baca blog ni, bukak website tu, bukak website ni. 

Bile gua pegi? - 12th hingga 14th August 2013.

Setelah diskas-diskas, gua buat tempahan hotel, The Westin Langkawi Resort & Spa. Nanti gua olah pasal resort ni kat entry lain. Transportation gua pilih Malaysia Airline untuk perjalanan pegi dan balik Kuala Lumpur - Langkawi. Masa gua beli tiket, mahal lebih kurang sama dengan Air Asia, so gua amik MAS. Damage untuk flight MYR 1522; 2 dewasa, 1 kanak-kanak dan 1 baby 11 bulan. 

Memula gua ingat nak drive pegi KLIA dan park kete dekat situ, gua cek dia offer MYR 129 untuk minimum 3 hari. Gua punye percutian tak sampai 3 hari, 2 hari lebih je pastu kene baya full amount plak. Kalau naik taxi kene baya MYR 65 one way. Bawak kereta minyak lagi, tol lagi. Tak berbaloi, baik naik taxi je. 

Long term parking space at KLIA. Caj MYR 43/day untuk minimum 3 hari. 

Pukul 0700am dah gerak dari rumah kat Bukit Mahkota dengan Airport Limo - Waja. Walaupun flight pukul 0950am, sampai cepat sikit takpe, breakfast kat airport lepas siap-siap check in. Biasa domestic flight musim cuti sekolah ni ramai orang. Kitaorang makan kat restoran apa tah nama dia, depan Famous Amos before KFC tu. 

Tu makan dia, nak sangat makan dekat airport. MYR 42.60.

1 Teh ais, 1 Milo ais dan 2 nasi lemak satu lauk ayam goreng lagi satu lauk daging rendang. Bapak mahal. Tax kaw-kaw punye. 

Muke happy nak gi bercuti. Perut pun dah kenyang.

Kitaorang punye transportation. B737-800

Camwhoring dalam flight before take off. Dah take off sume membuta. 

Perjalanan mengambil masa selama 55 minit, kami sampai on time seperti yang dijadualkan. Syukur, sebab time pegi kene la on-time, kalau balik nak delay takpe..nanti lari plak itinerary yang dah disetkan dalam kepala otak ni. Kereta sewa pun sampai kat airport on-time jugak..memang terbaek. Sampai-sampai je, kereta dah ada dekat parking bay. Wifey yang uruskan kereta sewa, memula sewa Toyota Vios tapi alih-alih dapat Volkswagen Polo Sedan pada harga yang sama. Wifey baya MYR 200 for the car. Rental for 2 days, walaupun lebih few hours tapi takde extra charges. 

Plastik seat pun tak cabut lagi. Gua isi MYR 50 untuk minyak. Masa pulangkan tu banyak lebih lagi. Untung diaorang.

First activity, gua tuju ke Telaga Harbour Park - Perdana Quay untuk makan lunch. Ade few options but some of them closed on that day. So kami bersantap di The Loaf. Gua dengar The Loaf ni Mahathir punya, tatau la btol ke tak..Kalau btol gua dah menkayakan orang dah memang kaya raya. 

Spagetthi Carbonara - untuk anak gua dan wife. Lazat jugak.

Authentic Laksa Utara - Rasa laksa la, rasa apa lagi ek..tapi pedas sket. Gua makan separuh then wifey sapu abes.

Yang ni terbaek dari ladang. Banana Alforno ke apa tah nama dia. 

Kalau korang baca entry gua yang Madam Kwan's tu, dessert yang gua tunggu tu ni la dia. Memang best, banana goreng tanpa tepung letak air gula kot pastu topped dengan vanilla ice cream. Kalau gua gi mana-mana restaurant yang ada dessert ni, gua akan order.

Appetizer gua, croissont choc dengan apa tah, ada sosej lam roti tu.

Air yang diorder. Ice Chocolate, Teh O ais dan Orange juice.

Jom tengok ambient dia plak macam mana kat keliling The Loaf ni.

Dalam restoran.

Depan restoran. Sapa ada yacht ke boat ke bole parking depan tu nak datang makan kat Telaga Harbour ni.

Sebahagian view Perdana Quay.

Orang umah.

Yours truly and the youngest.

Makan dekat situ lebih kurang macam makan dekat Madam Kwan's. Gua abes dalam MYR 76 untuk semua hidangan di atas. 

Abes makan ingat nak pegi jalan-jalan dekat Oriental Village, tapi bila sampai sana, mashaallah punye la ramai manusia. Tak jadi singgah. Terus menuju ke Pekan Kuah tapi lalu Pantai Cenang nak cuci mata tengok apa ada kat situ. 

1 comment:

Anonymous said...

salam. bole share no telefon kereta sewa volkswagen polo? tq